Blog List

http://www.facebook.com/pages/Ayat-takleh-blah/193241157386009

Saturday, February 12, 2011

Kuasa Minda/Kuasa Psikik

HUBUNGAN TUBUH DAN MINDA:




SAINS perubatan mudah mula memahami cara bagaimana minda mempengaruhi tubuh.Contohnya,kesan placebo menunjukkan kadang-kala orang boleh menyebabkan keselesaan di dalam simptom atau penderitaan perubatan dengan "mempercayai" sesuatu ubat itu berkesan(tidak kira ia benar-benar berkesan atau tidak,sebenarnya Allah S.W.T yang menyembuhkan kita,dengan izin Allah dan kebenarannya...)
Dengan menggunakan proses yang kurang difahami,kebolehan tubuh untuk menyembuhkan diri jauh lebih menakjubkan mana-mana ubat moden.













SAINS memang berkuasa,tetapi ia tidak boleh menjelaskan segalanya.Selain daripada makhluk asing,bigfoot,Loch Ness  dan sebagainya.minda dan tubuh kita turut menghadapi misteri .Berikut adakah fenomena-fenomena minda yang tidak boleh dijelaskan serta mungkin sekali lebih pelik daripada kes-kes paranormal yang anda dengar.



PENGALAMAN HAMPIR MATI

Mereka yang pernah berada di ambang maut pernah melaparkon pelbagai jenis pengalaman mistik seperti memasuki terowong dan menyaksikan cahaya,disatukan dengan orang tersayang,berasa aman dan sebagainya.Walaupun pengalaman seperti ini menakjubkan,tetapi tiada sesiapa yang pulang dengan bukti mahupun maklumat yang boleh dipercayai.Ada yang mencadangkan bahawa pengalaman ini sukar untuk dijelaskan memandang keadaan otak yang sedang mengalami hampir mati ini sama bentulkak ia Visi dari Alam lain????






Déjà vu





 Déjà vu adalah satu perkataan bahasa Perancis yang bermaksud "telahpun dilihat" merujuk kepada kepada perasaan misteri pernah mengalami keadaan terttentu sebelum ini.Contohnya,seseorang mungkin sedang berjalan memasuki sebuah bangunan,tempat,di dalam sebuah negara yang tidak pernah didatanginya dan merasakan keadaan ini pernah dilaluiya.Sesetengah pihak merujuk Déjà vu sebagai pengalaman psikik ataupun imbasan terhadap kehidupan lalu.Sama seperti intuisi  ataupun gerak hati,kajian terhadap psikologi manusia sering kali mendapat penjelasan yang naturalistik,namun sebab dan keadaan fenomena ini masih kekal sebagai misteri.




Emile Boirac sudah meneliti fenomena ini sejak tahun 1876, namun ia tidak pernah secara tuntas menyelesaikan penelitiannya. Karena itu, banyak peneliti telah mencoba untuk memahami fenomena ini sehingga akhirnya kita mendapatkan Paling tidak 40 teori yang berbeda mengenai deja vu, mulai dari peristiwa paranormal hingga gangguan syaraf.
Pada tulisan ini, tidak mungkin saya membahas 40 teori tersebut satu persatu. Jadi saya akan memilih beberapa teori yang saya anggap perlu diketahui. Pertama, saya akan mulai dari teori psikolog legendaris, Sigmund Freud. Tapi sebelum itu, saya ingin menunjukkan kepada anda sebuah gambar yang sangat terkenal.  Iceberg.jpg


Foto di atas adalah foto ilustrasi "Puncak gunung es" yang terkenal. Para ahli "otak" sering menggunakan ilustrasi di atas untuk menunjukkan seperti apa pikiran kita yang sebenarnya. Permukaan air adalah batas kesadaran kita. Pikiran Sadar kita adalah bongkahan yang muncul di atas permukaan laut. Sedangkan pikiran bawah sadar adalah bongkahan raksasa yang ada di dalam laut.
Menurut mereka, sesungguhnya sebagian besar informasi yang kita terima tersimpan di pikiran bawah sadar kita dan belum muncul ke permukaan. Hanya sebagian kecil dari informasi yang kita terima benar-benar kita ingat atau sadari. Prinsip ini adalah kunci penting untuk memahami Deja Vu.


2 comments:

ingin belajar kuasa psikik..dan menguasainya
www.manjaro.blogspot.com

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More