Blog List

http://www.facebook.com/pages/Ayat-takleh-blah/193241157386009

Monday, February 14, 2011

Tenaga Reiki



MERAWAT penyakit dengan menggunakan kaedah perubatan alternative telah wujud berabad zaman lamnya.Ia diamalkan oleh semua bangsa di dunia.Kaedah perubatan ini juga digunakan dalam pelbagai cara iaitu mengamalkan rawatan berkonsepkan herba,tenaga dalaman,pembacaan mantera dan sebagainya.
Teknik rawatan “Reiki” adalah salah satu cabang dalam perubatan alternative.Ia adalah satu bentuk yang menggunakan teknik sentuhan telapak tangan di mana pengamalnya mengalirkan tenaga life force terus kepada badan si penerima.Reiki juga turut dikenali sebagai satu kaedah terapi yang dapat membantu mengurangkan stres.
Mengikut sejarah,Reiki diperkenalkan oleh Dr.Mikao Usui pada abad ke-18.
Kemudian ,ia diwarisi oleh Dr.Chujiro Hayashi,salah seorang daripada 16 orang murid Usui.Menjelang era perang dunia kedua,ramai di antara golongan dikerah menjadi sukarelawan untuk berperang.Bagi memastikan Reiki terus hidup dan berkembang,Hayashi dan Hawayo Takata.
 Selepas itu,Hawayo Takata yang pernah menjadi pesakit kepada Hayashi mengembangkan Reiki ke Hawaii.Kemudian,ia mula berkembang hinggalah diamalkan di seluruh dunia.
Menurut Konsultan dan Pengarah Reiki ,Mir Hazil Azran Ramli,Reiki adalah suatu tenaga subtomic yang bertindak sebagai agen pengimbang system tubuh badan.Ia sekali gus mempercepatkan proses penyembuhan pada tubuh fizikal manusia.Sebagai contoh,ketika sesi terapi Reiki,penerimaan rawatan akan merasakan sesuatu daripada tangan pengamal seperti panas,sejuk,tarikan seperti magnet,tajam,dan aliran elektrik halus.
Justeru sebagai pengamal tenaga ini,mereka tidak perlu risau walaupun menggunakannya sepanjang hari.Malah,mereka lebih bertenaga selepas sesi penyembuhan pada penerima.
“Reiki adlah satu tenaga subtomik yang bertindak sebagai agen pengimbang system tubuh badan.”ujar Mir Hazil
Pada proses ini,tenaga yang dialirkan bertindak menyeluruh dan membangkitkan saraf deria rasa atau sentuh.Semasa tenaga ini luar dari tangan yang dilaluinya.Seterusnya,tenaga tersebut akan bereaksi dengan jaringan luar bahagian tubuh fizikal penerima.
Selain itu,tenaga Reiki mengalir secara automatic,Ini dapat merasai apanbila tangan seseorang pengamal tenaga ini.Sebagai contoh,tenaga yang dialirkan tidak hanya terus kepada kesakitan fizikal,malah ia juga efektif mengimbangi emosi seseorang.
Mir Hazil juga berkata,tenaga yang digunakan pada tempoh masa yang lama.Justeru,justeru sebagai pengamal tenaga ini,mereka tidak perlu risau walaupun menggunakan sepanjang hari.Malah,Mereka lebih bertenaga selepas sesi penyembuhan pada penerimaan.


Ujarnya lagi,tenaga Reiki juga tidak terjejas walaupun pengamalnya sakit.Sebagai contoh,seseorang yang sakit biasanya memiliki tenaga fizik yang lemah sehingga mengehadkan dirinya mengalirkan tenaga kepada orang lain.Namun,berbeza bagi pengamal Reiki,tenaga yang dialirkan kepada penerima tidak bergantung pada tahap tenaga fizik pengamalnya.


Lebih unik lagi,tenaga Reiki bukan sahaja boleh dialirkan pada manusia tetapi ia juga boleh diterima oleh haiwan dan tumbuhan.Kedua-dua benda hidup ini juga menggunakan sumber tenaga alam yang sama seperti manusia.Malah,tindak balas ini dilihat lebih cepat apabila kedua-dua benda hidup tersebut menerima tenaga ini.


Mengamalkan tenaga reiki tidak terikat seperti had umur,jantina ataupun fizikal seseorang.Malah,ia juga tidak bergantung pada mana-mana agama,bangsa,budaya dan falsafah tertentu.Tenaga reiki bukanlah satu amalan pemujaan.Ia adalah satu bentuk latihan mengalirkan tenaga kepada orang lain.Begitu juga dengan kesan sampingan.Katanya,mengamalkan Reiki tidak mendatangkan kemudaratan kepada pengamal dan penerima






FAEDAH MENGAMALKAN REIKI:




Membantu menghilangkan rasa stres


Menguatkan tenaga


Memberi ketenangan


Menghilankan rasa takut


Melegakan kesakitan dan ketidak selesaan



Menambahkan daya fokus minda


Mengurangkan kesakitan organ tubuh


Mempercayai proses penyembuhan


Meningkatkan tahap kesihatan


Menyekat perkembangan penyakit



Meningkat semangat hidup



Meningkatkan keyakinan dan kekuatan


Meningkatkan kesedaran kerohanian






0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More